reklama

Som Róm! Som iný ako vy?

Včera na rozhlasovej stanici Český rozhlas 1 prebiehala celodenná diskusia na tému " Jsou Romové národ nebo společenská skupina? ". Musím priznať, že diskusia to bola veľmi zaujímavá a rozvinula sa do viacerých rovín. Podnetom pre ňu bolo víťazstvo Vlastu Horvátha v druhej sérii súťaže Česko hledá superstar. Vlasta Horváth je totiž Róm. Ale o ňom som hovoriť nechcel.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Róm
Róm (zdroj: foto Virgil Elliott 2002)

Mnoho ľudí telefonovalo do diskusie a ich názory boli skutočne veľmi zaujímavé. Jeden pán sa rozohnil nad tým, že to vlastne nie sú Rómovia, ale Cigáni a prečo ich teda máme volať Rómovia. Vraj je 95% z ních kriminálnikov. Jednoducho ich tento pán nemá rád.

Ďalšia pani hovorila, že sa jej nepáči, že sú štáty v Strednej Európe prezentované ako rasistické a v podstate utláčajúce Rómov. Veď ani inde v Európe sa Rómovia netešia veľmi lepšiemu prístupu od väčšinovej populácie.

Nejaký pán apeloval na to, že v podstate tým, že vyhral súťaž Česko hledá superstar Róm, svedčí o tom, že Česi nie sú rasisti. Tu by som mal asi poznamenať, že aj v maďarskej obdobe súťaže zvíťazíl Róm a nebol jediným účastníkom.

Mňa ale najviac zaujal príspevok pána, ktorý hovoril že má priateľa Róma. Tento jeho priateľ je vraj vynikajúci remeselník (a prečo nie, veď Rómovia boli v posledných viac ako 500 rokoch známi v celej Európe ako skvelý remeselníci aj keď nie len remeselníci, ale aj muzikanti a tanečníci), ale problém vzniká, keď sa uchádza o nejakú zakázku pre svoje remeslo. Problém vyvstáva, keď sa príde o zakázku uchádzať a zadávateľ zistí, že je kým je. Okrem toho, že je človek, je aj vynikajúci remeselník, ale predovšetkým Rómom. Nakoniec to musel dotyčný remeselník vyriešiť šalamúnsky. Na výberové konania posielal občana väčšinovej spoločnosti, ktorého zamestnal.

Ako sa zdá z vyššie uvedeného, tak ani človek, ktorý sa živí poctivou prácou a ešte k tomu vynikajúco prevedenou, nemá právo na "normálny" - myslím tým prirodzený - postoj okolia, pretože je, hoci iba farbou pleti "iný!!!".

A tu by som sa rád spýtal.

Kam by ste sa zaradili vy? Akceptuejte Rómov? Dali by ste "zarobiť aj rómskemu remeselníkovi, keby ste vedeli, že je skutočne rovnako dobrý alebo možno lepší ako ten druhý, zástupca väčšinovej spoločnosti" čo si od vás žiada tú "fušku"? Aj vy si myslíte, že väčšina Rómov sú kriminálnici?

Nakoniec by som ešte spomenul perličku, ktorú som tiež včera počul vo vysielaní Českého rozhlasu 1 a ktorá bola veľmi úsmevná. Nejaký pán, ktorý sa tiež zapojil do diskusie ohľadne toho či sú Rómovia spoločenská skupina, alebo národ uviedol, že podľa teórie, ktorú počul na nejakej prednáške - povedal, že psychotronickej - sú Rómovia pozostatok civilizácie, ktorá predchádzala tej našej (Čo sa tým dá chápať? Prečo sa mi to s počiatku zdalo úsmevné? Hneď mi napadlo, že povedzme tak pred 10.000 rokmi prišla na Zem obrovská katastrófa, a tá hŕstka ľudí, ktorá ju prežila v podstate až do dnes, sú Rómovia a z ních sa vlastne vyvinula tá naša dnešná civilizácia, s čoho vyplýva, že vlastne všetky terajšie národy sveta pochádzajú so spoločných predkov - Rómov. ;-)

Netrúfam, si tvrdiť či to je alebo nie je pravda. Ale pobavilo ma to.

A čo vy? Verili by ste že je to tak? A ak áno tak prečo? A ak nie tak prečo?

Ešte malú poznámočku, aby nedošlo k nedorozumeniu v súvislosti s názvom článku. Ja som členom väčšinovej populácie.

Michal Murín

Michal Murín

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som normálny človek ako vy, ktorý sa rád podelí o svoje znalosti,vedomosti a skúsenosti. :-) Zoznam autorových rubrík:  Technika a technológiaSpoločnosť a vzťahySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu