reklama

Som členom kasty

Neustále okolo seba stretávam množstvo všelijakých ľudí, ktorí sú samozrejme rôzni. Ale všimol som si jednu zásadnú vlastnosť, ktorá nás všetkých spája a síce, že sa navzájom škatuľkujeme, dávame si značky, ja som to nazval, že ľudí, ktorých stretávame zaraďujem do kást. Na tom samozrejme nemusí byť nič zvláštne, pretože je mnoho rôznych spôsobov ako ľudí „identifikujeme“ a jedným z týchto spôsobov je práve spomínané zaraďovanie do kást.Všimol som si však jeden iný rozmer tohto kastovanie a síce, že sa jednotliví členovia kasty navzájom uprednostňujú, protežujú, jednoducho na ostatných členov vlastnej kasty pozerajú s „privretými očami“, hodnotia ich so skresleným pohľadom, a na iné, odlišné kasty pozerajú s dešpektom, lebo...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Dôvodov tohto správania je mnoho a kást je ešte väčšie množstvo.
Nepovažujem sa za typický príklad, ale rozoberiem predsa len seba, aby som mal informácie " z prvej ruky“.
Ako je napísané už v mojom profile na tomto blogu, som taký istý ako väčšina z vás, a rovnako jedinečný ako všetci z vás.
Ale k tým kastám do ktorých patrím:

  • kasta Slováci

  • kasta Oravci

  • kasta vysokoškoláci

  • kasta „intelektuáli“

  • kasta milovníkov prírody a športov v nej

  • kasta, tých čo udržujú aj po „odlete z domáceho hniezda“ úzke vzťahy s rodinou

  • kasta „slušáci“

  • kasta veriaci

  • kasta absolventov Gymnázia M. Hattalu v Trstenej

  • kasta absolventov FMUK

  • atď.

(Na tomto mieste, musím ešte spomenúť, že ja sa snažím na človeka pozerať ako na sebe rovného v tom najlepšom zmysle a dúfam, že nikto nemôže povedať, že to tak necítil.)
Asi by som sem ešte mohol spomenúť ďalších zopár desiatok rôznych iných kást, ale posuňme sa ďalej.
Na takej kaste nie je nič zlé, pretože je to vlastne priradenie sa k nejakej konkrétnej skupine ľudí, s ktorými máme niečo spoločné a väčšinou sa radi vidíme a stretávame.
Ja som sa chcel ale dotknúť odvrátenej strany „kastovania“ a síce toho, čo nás nespája, ale oddeľuje.

Uvediem dva rôzne príklady:

Určite mi dáte za pravdu, že v mnohých obchodoch na Slovensku – samozrejme nielen na Slovensku – je prístup personálu k zákazníkom prinajmenšom odťažitý. Prídete do obchodu, chcete sa „iba popozerať“ čo majú. Pozdravíte sa. Predávajúci sa odzdraví – nie vždy tak ako by ste si predstavovali (odvrkne, alebo si zašomre popod nos, alebo hneď cítite, že túto prácu robí za trest) – pristúpi k vám, a nejakým spôsobom sa vás spýta, za čím ste vlastne prišli – spôsobov je samozrejme mnoho a nie všetky sú „profesionálne“. Vy ste prišli „len tak popozerať“ a tak sa slušne poďakujete a vtedy to príde.

Keďže ste nič nechceli, tak ste zrazu zaradený do kasty „tých čo prišli obzerať, pretože asi nemajú peniaze“ – tak čo tu otravujete vzduch, keď aj tak nič nekúpite?! -, alebo do kasty „nemá čo robiť a tak prišiel len očumovať“. A pozerajú na vás s dešpektom.

Ďalší príkladom môže byť návšteva u lekára. Prídete a začnete vysvetľovať aký máte problém a ...
Pán doktor, samozrejme odborník „na slovo vzatý“, vás hneď zaradí do nejakej kasty a podľa toho sa k vám aj správa. Prístup môže byť rôzny:

Napr. „No čo vám zase je pán Murín? Naposledy ste tu boli s tým boľavým kolenom a už je to dobré?“ Poviem, čo ma trápi a pán doktor hneď začne vypisovať recept na nejaký spásonosný liek, ktorý môj nový problém určite vyrieši a on bude mať konečne pokoj. No a hlúpe je, že ma vlastne vôbec neprezrel, ani sa ma nedotkol, veď načo strácať čas takými taľafatkami. :-/

ALEBO

„Dobrý deň pán Murín. Ako sa máme? Trápi nás niečo? No ukážte pozrieme sa na to? No nič sa mi tam nezdá v neporiadku, ale keď hovoríte, že sa cítite zle, tak vás pošleme za (takým) odborným lekárom a ešte za týmto a na odber krvi a test moču, výter zo všetkých telových otvorov a .....“
Takýchto na slovo vzatých lekárov jeden môj známy vola „Tí čo vyštudovali za vajcia a mlieko.“ :-)

No proste si vás niekam zaradia a podľa toho s vami začnú aj jednať. Nie profesionálne, ale podľa toho do akej kasty „patríte“.

Na tomto mieste by som rád poznamenal, že výnimiek je mnoho a týmto im a ich práci všetka česť.!!!

No a najhoršie je to, keď toto kastovanie prerastie do konkrétneho „negatívneho“ spôsobu jednania s vami – či už fyzického, alebo psychického. Patríte totiž do kasty muž alebo žena, Róm, „gadžo“, s tmavou pleťou, vystupujúci z radu oblečením, alebo vystupovaním, proste ste „absolútne“ neakceptovateľný pre inú kastu.

Tu sa dostávame k podstate veci a síce netolerancii, nielen rasovej, pohlavnej, ale aj úplne iných ako netolerancia k povolaniu, ktoré vykonávate, k životnému štýlu, ktorý vyznávate a prejavujete svojim oblečením, alebo voľno-časovými aktivitami, tým čo na verejnosti čítate, akú hudbu počúvate a mnoho, mnoho ďalších.
Ešte by som sa mal asi spýtať na to, čo je príčinou tohto kastovania?

Aj príčin môže byť veľmi mnoho: výchova, prostredie, v ktorom vyrastáme, pracujeme, trávime voľný čas v spojení s potrebou byť členmi tej či onej kasty akceptovaný, keď už sme raz členmi, módnymi a spoločenskými trendmi a predovšetkým množstvom predsudkov, ktoré sú „výplodmi“ rôznych hodnôt, ale predovšetkým netoleranciou.

Nakoniec by som sa chcel spýtať: „Do akých kást patríte vy, a na členstve akých kást si zakladáte?!“
Do ďalšieho kastovania vám aj sebe prejem veľa „úspechov“ v zmysle hesla „Všetci sme si rovní, ale niektorí sú si rovnejší.!?“ ;-)

PS: Pri revidovaní tohto článku mi ešte napadla jedna vec. Kastovanie sa veľmi podobá na slovo kastrovanie a to nielen podobnou výslovnosťou, ale aj skutočnosťou, že aj pri kastovaní, aj pri kastrovaní, vás „spoločnosť“, poprípade jednotlivec, pripravia o niečo dôležité:
- v prvom prípade o „rovnosť“ s ostatnými
- v druhom o ...

Michal Murín

Michal Murín

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som normálny človek ako vy, ktorý sa rád podelí o svoje znalosti,vedomosti a skúsenosti. :-) Zoznam autorových rubrík:  Technika a technológiaSpoločnosť a vzťahySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu